Επάγγελμα γονέας: Συνέντευξη από τον Λυκειάρχη της Ιονίου Σχολής Δρα. Μελέτη Μελετόπουλο

 

Της: Έπη Τρίμη / Efi’s Secret’s

Ο Διδάκτωρ Οικονομικών & Κοινωνικών Πανεπιστημίου της Γενεύης Μελέτης Μελετόπουλος διαθέτει πολυετή διδακτική εμπειρία στο Πανεπιστήμιο Γενεύης, στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, στην Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης, στην Ελληνογερμανική Αγωγή, στα Εκπαιδευτήρια Δούκα και στη Σχολή Μωραΐτη. Σήμερα, υπηρετεί ως Λυκειάρχης στην Ιόνιο Σχολή.

Κάθε φθινόπωρο, οι ανησυχίες και οι προσδοκίες των γονιών με παιδιά σχολικής ηλικίας είναι στα ύψη. Ποιοι παράγοντες διαμορφώνουν έναν «καλό» μαθητή; Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε αποτελεσματικά τα παιδιά μας; Θέλοντας να απαντήσουμε στα ερωτήματα που βασανίζουν, δικαίως, τους γονείς απευθυνθήκαμε στον Λυκειάρχη της Ιονίου Σχολής Δρα. Μελέτη Μελετόπουλο ώστε με τη διδακτική του εμπειρία να μας δώσει τις συμβουλές του.

Efis Secrets: Ποιες είναι οι παγίδες που πρέπει να ξεπεραστούν στο κεφάλαιο «μελέτη»; Τι μπορεί να κάνει από τη μεριά του ο γονέας για να βοηθήσει το παιδί του να διαβάζει σωστά και αποτελεσματικά;

Μ. Μελετόπουλος: Τα βασικότερα εμπόδια είναι η απόσπαση προσοχής που προκαλούν ο υπολογιστής, το κινητό και τα social media. Όταν το παιδί μελετάει, πρέπει να αφήνει τις συσκευές σε άλλο χώρο. Δεύτερον ο γονέας δεν πρέπει μεν να είναι πάνω από το παιδί ασκώντας καταπιεστικό έλεγχο στη μελέτη του, πρέπει όμως να βρίσκεται διακριτικά κοντά του χωρίς να παρεμβαίνει. Τρίτον η τεχνική της μελέτης  (πώς υπογραμμίζουμε, πώς απομνημονεύουμε κλπ) έχει καίρια σημασία, αλλά είναι πρωτίστως καθήκον του σχολείου να το διδάξει.

Efis Secrets: Τα παιδιά του Γυμνασίου και του Λυκείου βρίσκονται στο στάδιο της εφηβείας και αντιμετωπίζουν πρωτόγνωρες εμπειρίες τόσο με τον εαυτό τους όσο και στο σχολικό περιβάλλον. Με ποιον τρόπο μπορεί να μειωθεί το άγχος της προσαρμογής και της ανταπόκρισης σε αυξημένες απαιτήσεις;

Μ. Μελετόπουλος: Τα πρωτοποριακά σχολεία στην Ελλάδα και στο εξωτερικό προσφέρουν στους μαθητές τους υποστηρικτικά προγράμματα και εξατομικευμένη συμβουλευτική. Στην Ιόνιο Σχολή έχουμε αναπτύξει ένα πρόγραμμα Διαχείρισης Χρόνου και Οργάνωσης Μελέτης. Σε κάθε περίπτωση η συμβουλευτική από ειδικούς αλλά και μια συστηματική επαφή με κάποιον εκπαιδευτικό του σχολείου είναι πολύτιμη.

Efis Secrets: Από την Α’ Λυκείου, ήδη, κυριαρχεί η θεωρία της “χρήσιμης γνώσης” (μαθαίνω μόνον ό,τι θα χρειαστώ για τις πανελλαδικές). Ο ρόλος του σχολείου τείνει έτσι να περιοριστεί σε ένα είδος φροντιστηρίου για τις εισαγωγικές εξετάσεις. Ποια είναι η δική σας εμπειρία;

Μ. Μελετόπουλος: Αυτό που περιγράφετε είναι μια παραμόρφωση του σχολείου και εκτροπή από τον ρόλο του. Ένα σχολείο οφείλει να διαμορφώνει ολοκληρωμένες προσωπικότητες. Κάτι που ουδόλως αντιφάσκει ή παρεμποδίζει τη σωστή προετοιμασία για της Πανελλήνιες. Συμβαίνει μάλιστα το αντίστροφο: η αποδόμηση της γενικής παιδείας μειώνει στην πραγματικότητα τις πιθανότητες επιτυχίες των υποψηφίων στις Πανελλαδικές. Τα ιδιωτικά σχολεία μπορούν με ευχέρεια να καλύψουν παράλληλα και τους δυο στόχους, επειδή έχουν την νομική δυνατότητα να επεκτείνουν το εβδομαδιαίο πρόγραμμά τους από τις 32 στις 40 ώρες.

Efis Secrets: Στα ιδιωτικά σχολεία, τα παιδιά έχουν πληθώρα ερεθισμάτων, έτσι ώστε να διαπλάθουν μια ισχυρή προσωπικότητα που σε συνδυασμό με τη γνώση να τα βοηθήσει στην ενήλικη ζωή τους Θα θέλατε να το σχολιάσετε;

Μ. Μελετόπουλος: Τόσο λόγω της δυνατότητας αύξησης του ωρολογίου προγράμματος  όσο και λόγω της ελευθερίας λήψης εκπαιδευτικών πρωτοβουλιών, πάντα υπό την εποπτεία και με την έγκριση του Υπουργείου Παιδείας, τα ιδιωτικά σχολεία καινοτομούν και εισάγουν πρωτοποριακές μεθόδους και αντικείμενα διδασκαλίας. Για παράδειγμα, στην Ιόνιο Σχολή τα παιδιά διδάσκονται Ιστορία της Τέχνης, Ανθρωπολογία και Κβαντική Φυσική.

Efis Secrets: Τα ίδια τα παιδιά πιστεύουν ότι γίνεται διαχωρισμός καλών και «κακών» μαθητών μέσα στην τάξη, μάλιστα αρκετοί μαθητές εκτιμούν πως ο  καθηγητής ασχολείται περισσότερο με τους «καλούς» μαθητές. Πώς διαχειρίζεται ένα ιδιωτικό σχολείο τα παιδιά που χρήζουν μεγαλύτερης ψυχολογικής ενθάρρυνσης και ενισχυτικής διδασκαλίας;

Μελέτης Μελετόπουλος: Σε πολλά ιδιωτικά σχολεία υπάρχουν προγράμματα συμβουλευτικής  όπως και απογευματινής ενισχυτικής διδασκαλίας. Μιλώντας γενικά,  ο διαχωρισμός σε “καλούς και κακούς μαθητές” είναι απολύτως εσφαλμένο σημείο αφετηρίας για τη διαχείριση  του εκπαιδευτικού έργου. Επικαλούμαι σε αυτό το σημείο την ίσως γενικευτική αλλά πάντως φωτισμένη άποψη του κορυφαίου παιδαγωγού Ελβετού Pestalochi ότι «δεν υπάρχουν κακοί μαθητές, αλλά μόνον κακοί δάσκαλοι». Στην Ιόνιο Σχολή λειτουργεί το πρόγραμμα « Διαχείριση Χρόνου και Οργάνωση Μελέτης» από τους ψυχολόγους στο σχολείο.

Efis Secrets: Η εκπαίδευση υπήρξε ανέκαθεν ένας τομέας στον οποίον οι γονείς επενδύουν αγόγγυστα. Δεν είναι τυχαίο ότι ακόμα και σήμερα, σε εποχή ύφεσης, οι γονείς κάνουν όσες θυσίες μπορούν για να μην στερήσουν από τα παιδιά τους την καλύτερη δυνατή μόρφωση. Τα ιδιωτικά, καθώς και το σχολείο στο οποίο υπηρετείτε,  με ποιον τρόπο συμβάλλει ώστε να ενισχύσει αυτήν τη προσπάθεια των γονέων;

Μελέτης Μελετόπουλος: Ασφαλώς και κανένα παιδί δεν πρέπει να στερηθεί μια καλύτερη παιδεία λόγω οικονομικής κρίσης. Στο σχολείο μας έχουμε καταρτίσει συστηματικό και εκτεταμένο πρόγραμμα μερικών η ολικών υποτροφιών σε ειδικές κατηγορίες (πολύτεκνοι κλπ), και ταυτόχρονα προκηρύσσουμε κάθε άνοιξη διαγωνισμό για αριστούχους που θα έρθουν στο σχολείο μας με υποτροφία.

Efis Secrets: Πού υστερούν τα δημόσια σχολεία έναντι των ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων;

Μελέτης Μελετόπουλος: Υπάρχουν δημόσια σχολεία, ιδιαίτερα στην επαρχία, όπου αφοσιωμένοι δάσκαλοι επιτελούν σπουδαίο έργο με αγάπη και αυταπάρνηση. Όμως, το ελληνικό κράτος χειμάζεται και οι συνθήκες είναι δύσκολες. Τα ιδιωτικά σχολεία έχουν το προνόμιο να επενδύουν σε υποδομές και καινοτομίες επιδιώκοντας να προσφέρουν στους μαθητές τους προστιθέμενη αξία.

 

 

Comments

comments

     

    Θέλεις να διαβάζεις άρθρα σαν το παραπάνω

    Βάλε το e-mail σου και κάνε click για να λαμβάνεις αποκλειστική ενημέρωση!