Ένας εργασιακός χώρος είναι μια ζούγκλα. Υπάρχουν φίδια, ζώα προς αποφυγή καθώς και γλυκά και τρυφερά πλάσματα. Για να μπορέσεις να επιβιώσεις θα πρέπει να εκτιμήσεις την εικόνα του εργασιακού περιβάλλοντος, να αρχίσεις να παρατηρείς πιο σχολαστικά και μεθοδικά τη συμπεριφορά του εργοδότη, των συναδέλφων και των προϊσταμένων. Όπως και να έχει,όμως, υπάρχουν ορισμένες νόρμες που αν τις ακολουθήσεις οι πιθανότητες να βγεις αλώβητος εργαζόμενος είναι αρκετές.
Τι πρέπει να κάνετε:
1) Να είστε φιλικοί και χαμογελαστοί. Κανείς δεν θέλει να βλέπει καθημερινά έναν κατσούφη συνάδελφο δίπλα του.
2) Να βοηθάτε, όποτε μπορείτε και όταν σας ζητηθεί. Η συναδελφική αλληλεγγύη είναι το παν.
3) Να συμπαραστέκεστε ψυχικά σε κάποιον συνάδελφο που αντιμετωπίζει υπερβολική εργασιακή πίεση. Το ίδιο θα κάνουν και για εσάς, όταν υπάρξει ανάγκη.
4) Να τηρείτε την ιεραρχία. Όσο φιλικές και αν είναι οι σχέσεις σας ακόμη και με τους προϊσταμένους σας, δεν παύουν να είναι ανώτεροί σας. Άρα, τηρήστε τους κανόνες.
5) Αναπτύξτε φιλικές σχέσεις με ορισμένους συναδέλφους σας που πιστεύετε πώς ταιριάζετε και εκτός γραφείου. Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε πως οι «σύμμαχοί» μας, δουλεύουν στο διπλανό γραφείο και θα μας συμπαρασταθούν σε κάθε δυσκολία.
6) Να φέρνετε εις πέρας και μέσα στις προκαθορισμένες ημερομηνίες, τις εργασίες που σας αναθέτουν. Άλλωστε, γι’ αυτό πληρώνεστε…
7) Να είστε συνεπείς, ευγενικοί και πρόθυμοι. Κανείς δεν θέλει έναν υπάλληλο που δείχνει πώς έχει μετατρέψει τη δουλειά σε αγγαρεία.
8) Να προτείνετε τις νέες ιδέες σας και να μην κρύβετε τον ενθουσιασμό σας, όταν αναλαμβάνετε κάτι καινούργιο. Οι εταιρείες ακόμη και στους δύσκολους καιρούς που διανύουμε έχουν πάντα ανάγκη τους δημιουργικούς ανθρώπους.
9) Να συζητάτε μαζί τους τυχόν προβλήματα που αντιμετωπίζετε με τον όγκο της δουλειάς ή το ευρύτερο εργασιακό περιβάλλον. Ανάμεσα στα καθήκοντά τους, είναι η εύρυθμη λειτουργία του τμήματός τους, που απαρτίζεται, εκτός των άλλων, και από εσάς.
10) Να δέχεστε την «ανθρώπινη» πλευρά του προϊστάμενού σας. Πέρα από διευθυντής σας, είναι και άνθρωπος, πράγμα που σημαίνει πως ενδέχεται να ξεσπάσει σε λάθος ανθρώπους, τη λάθος στιγμή και για το λάθος λόγο… Αρκεί, αργότερα, να αναγνωρίσει το λάθος του και να επανορθώσει για την κακή συμπεριφορά του. Άλλωστε, όλοι έχουμε βρεθεί αντιμέτωποι με μια κακή στιγμή.
Τι δεν πρέπει να κάνετε:
1) Μην κρίνετε και μην κουτσομπολεύετε κανέναν συνάδελφό σας. Θα σας γυρίσει μπούμερανγκ…
2) Η προσωπική αξία και οι επιδόσεις κάθε εργαζόμενου κρίνονται από τη διεύθυνση. Μην αναλαμβάνετε εσείς το ρόλο του κριτή της ενδεχόμενης ανεπάρκειας των άλλων.
3) Μη δημιουργείτε κακόβουλες «κλίκες» μέσα στο γραφείο. Όλοι εργάζεστε σε ένα κοινό περιβάλλον και για έναν κοινό σκοπό.
4) Μην ξεσπάτε, μην φέρεστε και μην μιλάτε άσχημα στους συναδέλφους σας επειδή πιεστήκατε από το διευθυντή σας. Ο διπλανός σας, δεν είναι σάκος του μποξ για να εκτονώνετε τα νεύρα σας.
5) Ο δρόμος για την κορυφή είναι ένας και μόνο ένας: σκληρή δουλειά. Τα υπόλοιπα και συχνά ύπουλα μέσα, δεν οδηγούν στην κορυφή, αλλά στον πάτο…
6) Μην υπερεκτιμάτε τις δυνατότητές σας απλά και μόνο για να κάνετε καλή εντύπωση στο διευθυντή σας. Μην αναλαμβάνετε περισσότερες εργασίες, από όσες μπορείτε να διαχειριστείτε. Διαφορετικά, θα φανείτε ασυνεπής και ερασιτέχνης.
7) Μη δείχνετε σε όλους πώς ο διευθυντής είναι κολλητός σας, ακόμη και όντως ισχύει. Η ιεραρχία μέσα στο γραφείο είναι βασική. Τόσο για εσάς, όσο και για τους συναδέλφους σας.
8) Μην κάνετε τη δουλειά σας περιμένοντας πάντα μια επιβράβευση. Μπορεί να μην έρθει και θα απογοητευθείτε, χάνοντας παράλληλα το ενδιαφέρον σας για τη δουλειά, γεγονός που θα έχει αντίκτυπο στην απόδοσή σας.
9) Μην κρίνετε τους προϊσταμένους σας, ακόμη και αν σύμφωνα με τη δική σας λογική, είναι ανεπαρκείς. Η βαθμολογία της απόδοσής τους, δεν είναι δική σας αρμοδιότητα. Τα αποτελέσματα άλλωστε, κρίνουν τους πάντες.
10) Μη σερφάρετε απεριόριστες ώρες στο διαδίκτυο και στο Facebook… Κάποια στιγμή, θα πρέπει να δουλέψετε κιόλας…