Της: Έπη Τρίμη
Συνήθως εμείς οι γονείς πιστεύουμε πως η επιτυχία στις πανελλήνιες εξετάσεις οδηγεί το παιδί μας στην προοπτική μιας καλής επαγγελματικής αποκατάστασης. Επίσης, δημιουργεί αποδοχή από το ευρύτερο περιβάλλον της οικογενείας, σεβασμό, επιδοκιμασία και θαυμασμό για το εν λόγω επίτευγμα. Η επιτυχία στης πανελλήνιες, όμως, θέλει μεθοδική προσέγγιση από 3 κατευθύνσεις: τον γονέα, το σχολείο και τον υποψήφιο.
Πολλές φορές οι εκπαιδευτικοί ακούν τους γονείς να λένε: «Ο γιος μου διαβάζει για να δώσει πανελλήνιες. Έχει βάλει υψηλούς στόχους και αγχώνεται, γιατί ανησυχεί ότι δεν θα τα καταφέρει. Λέει ότι δεν του φτάνει ο χρόνος και ότι δεν μπορεί να συγκεντρωθεί. Είναι καλός μαθητής, αλλά ανησυχεί μήπως ξεχάσει αυτά που διαβάζει. Τι μπορώ να κάνω, για να μην αγχώνεται τόσο πολύ;»
Επειδή η προετοιμασία ξεκινά από την εκκίνηση της σχολικής χρονιάς- και για να συμβάλουμε και εμείς οι γονείς ώστε το παιδί να αντιμετωπίσει με ομαλό τρόπο την πρώτη δοκιμασία της ζωής του –ζητήσαμε από τον εκπαιδευτικό της Ιονίου Σχολής (1908, Φιλοθέη) – καθηγητή Οικονομικών & Κοινωνιολογίας- κ. Μάνο Καπίρη, να μας δώσει τα «φώτα» του.
Efi’s Secret’s: Πώς επηρεάζει τον υποψήφιο μαθητή το κλίμα που επικρατεί στο σπίτι;
Ε. Καπίρης: Πάντοτε το ήρεμο περιβάλλον ενός σπιτιού δρα καταλυτικά σε όλα τα μέλη που απαρτίζουν την οικογένεια. Πόσο δε σε ένα παιδί που παράλληλα με τα σκιρτήματα της εφηβείας, τις εσωτερικές του αλλαγές και μεταπτώσεις στη ψυχολογία του που καλείται να διαχειριστεί, έχει να φέρει εις πέρας και την πρώτη δύσκολη μάχη του που λέγεται επιτυχία στις πανελλαδικές εξετάσεις. Η σύμπνοια και η μη επίπλαστη ηρεμία των γονέων συμβάλλουν στην καλή ψυχολογία του παιδιού αφού δεν το αποσπούν από τον στόχο του. Ωστόσο, έχουμε δει και περιπτώσεις παιδιών που έχουν δύναμη ψυχής και προσήλωση στο όραμά τους και παρά το βεβαρημένο οικογενειακό περιβάλλον έχουν διαπρέψει.
Efi’s Secret’s: Ποια πρέπει να είναι η συναισθηματική προετοιμασία του παιδιού μπροστά στις πανελλαδικές εξετάσεις;
Ε. Καπίρης: Ο γονιός πρέπει να πιστεύει πρώτα ο ίδιος στις ικανότητες του υποψηφίου. Πρέπει εμείς πρώτα να πιστεύουμε στις ικανότητες του παιδιού μας. Η θετική μας στάση τονώνει τη ψυχολογία του. Το βοηθάει να έχει αυτοεκτίμηση, εμπιστοσύνη στις ικανότητές του και στην κρίση του και προπάντων έχει κτίσει με μας μια σχέση ειλικρινούς αμοιβαιότητας. Ο δίαυλος επικοινωνίας οικοδομείται από το νεαρό της ηλικίας ώστε το «οικοδόμημα» να μην έχει σαθρές βάσεις. Ακόμη και όταν βλέπουμε πως το παιδί μας παρεκκλίνει του στόχου του, δρούμε (οι γονείς) υποστηρικτικά ώστε να προλειάνουμε το έδαφος και να βρεθεί η φόρμουλα αμφότερης συνεργασίας.
Efi’s Secret’s: Η διατροφή, ο ύπνος, το διάβασμα καθώς και η ψυχαγωγία είναι υποχρεώσεις του γονέα, που συμβάλλει ουσιαστικά και στην οργάνωση του προγράμματος του υποψηφίου. Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε υποστηρικτικά, θέτοντας «διακριτικά» τους κανόνες χωρίς το ίδιο το παιδί να αισθανθεί καταπιεσμένο;
Ε. Καπίρης: Όλων η ζωή διέπεται από κανόνες. Ένα παιδί θα πρέπει να ζει φυσιολογικά την καθημερινότητά του ακόμη και σε περιόδους πίεσης. Οι καλές συνθήκες διαβίωσης, οι βιταμινούχες τροφές και ο 8ωρος ύπνος θα πρέπει να είναι δεδομένα. Η ρουτίνα και το περιβάλλον ασφάλειας με τις οποίες έχουμε ήδη μεγαλώσει το παιδί μας θα συνεχιστούν και σε αυτήν την αυξημένη λόγω άγχους περίοδο. Όμως, αφουγκραζόμαστε τις ανάγκες του και δομούμε τη ζωή όλης της οικογένειας με μια κάποια ευελιξία. Δεν στερούμε από το παιδί μας τη διασκέδαση ή τις δραστηριότητες που αγαπά γιατί το αποφορτίζουν.
Efi’s Secret’s: Ποιός είναι ο ορθός τρόπος μελέτης; Κάθε παιδί όπως και εμείς οι ενήλικες, έχουμε το δικό μας μηχανισμό συγκέντρωσης. Άλλοι διαβάζουν και αφομοιώνουν καλύτερα όταν ακούνε μουσική, άλλοι όταν κρατάνε σημειώσεις, άλλοι όταν διαβάζουν το βράδυ κ.λπ. Θα θέλατε να το σχολιάσετε;
Ε. Καπίρης: Πάντοτε σεβόμαστε τους βιόρυθμους του παιδιού μας. Σημασία έχει να διαβάζει 4- 5 ώρες καθημερινά με τρόπο που να αφομοιώνει την ύλη. Αν κουράζεται εύκολα και κάνει πολλά -αντιπαραγωγικά για εμάς- διαλείμματα, θα πρέπει να το δεχτούμε. Μια οικογένεια είναι σαν μια ομάδα. Η ομάδα στηρίζει τους παίκτες σε κάθε περίπτωση. Σε κάθε αποτέλεσμα πρέπει να είμαστε ενωμένοι, γιατί μετά από δύο μέρες υπάρχει ο επόμενος αγώνας, το επόμενο διαγώνισμα, ο μεγαλύτερος όγκος ύλης κ.λπ.
Efi’s Secret’s: Πώς και με ποια συχνότητα θα πρέπει οι γονείς να επισκέπτονται τους καθηγητές στο σχολείο ώστε να μαθαίνουν την πρόοδο του παιδιού τους; Πώς επιτυγχάνεται η αγαστή σχέση μεταξύ καθηγητή, γονιού και μαθητή;
Ε. Καπίρης: Στα περισσότερα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια υπάρχουν τακτές ημέρες και ώρες συνάντησης γονέων με τους καθηγητές. Αν παραστεί ανάγκη για συχνότερες επαφές επικοινωνεί το ίδιο το σχολείο με το γονέα. Στην Ιόνιο Σχολή οι εκπαιδευτικοί αλλά και οι σύμβουλοι εκπαίδευσης προσφέρουν υποστηρικτική καθοδήγηση. Η συνεργασία πρέπει να γίνεται χωρίς άγχος (είναι μεταδοτικό στο παιδί μας) και με πνεύμα επίλυσης αλλά και ειλικρινούς συζήτησης με τους εκπαιδευτικούς. Άρα όταν είμαστε και οι ίδιοι συνεργάσιμοι συνήθως τα πορίσματα των συναντήσεων μάς δίνουν την εικόνα της εκπαιδευτικής συμπεριφοράς του παιδιού μας καθώς και το επίπεδο της γνώσης του ανά μάθημα. Αν μάθουμε οι ίδιοι να αποδεχόμαστε όσα μας αναφέρουν οι εκπαιδευτικοί και οι σύμβουλοι εκπαίδευσης μπορούμε επί της ουσίας να στηρίξουμε το παιδί μας.
Efi’s Secret’s: Οι μαθητές που δε θα ξεκουραστούν ούτε στις διακοπές των Χριστουγέννων και του Πάσχα, πράττουν σωστά; Μήπως το άγχος των εξετάσεων και η υπερπροσπάθεια να καλύψουν τα οποιαδήποτε κενά αντί για καλό τούς κάνει κακό; Ποια είναι η άποψή σας;
Ε. Καπίρης: Ασφαλώς και οι διακοπές είναι μια περίοδος ανάπαυλας. Το παιδί μας έχει περισσότερο ελεύθερο χρόνο- αφού δεν υποχρεούται σε καθημερινή παρουσία στο σχολείο- άρα έχει το δικαίωμα να χαλαρώσει και να ασχοληθεί με όσα το ευχαριστούν. Εμείς, ως εκπαιδευτικοί, προτείνουμε συχνές επαναλήψεις της διδακτέας ύλης για μεγαλύτερη αφομοίωση. Αυτό τα Χριστούγεννα μπορεί να γίνει σε χαλαρότερους ρυθμούς. Ασφαλώς όσο πλησιάζουμε στην τελική ευθεία οι ρυθμοί είναι πιεστικότεροι.